Sunday, January 31, 2016

* Ejaan / Spelling *

Assalammualaikum!
Selamat berhujung minggu buat semua yang bercuti pada hari Ahad dan buat orang-orang yang di Wilayah Persekutuan, tak kira di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan, untunglah dapat bercuti 3 hari straight. 

Aku tak ada apa nak tulis just nak share something pasal ejaan. Aku bukan cikgu Bahasa Melayu ataupun seseorang yang layak untuk mempertikaikan ejaan dan penggunaan Bahasa Melayu. Kenapa aku cakap macam tu? Sebabnya aku sendiri pun menggunakan bahasa rojak dalam kerja seharian aku. 
* Contoh perkataan yang aku tak boleh tahan bila nampak. Bukan aku tak boleh baca tapi, ejaan tu menyakitkan mata tau tak*

Walaubagaimanapun, aku tetap terasa macam nak mengajar macam mana nak mengeja perkataan-perkataan mudah kepada orang yang suka guna huruf "w" "r" "nk" pada end of their words. Sangat annoying bila tiba-tiba dapat mesej atau anythings in media social, ada yang tulis " Kitew tak buat aper-aper yunk. Kitew duduk dekat rumah jewww". Bila aku baca ayat ni, rasa macam bibir aku nak terjuih-juih, sebab ada huruf "w" dihujung. Kalau dulu, budak-budak baru nak up yang menggunakan ejaan ni, tapi sekarang dah menjangkit kepada generasi Baby Boomers dan Gen X. For those yang keliru, Baby Boomers adalah orang-orang yang berumur dalam 50 ke 70an. Dan Gen X berumur dalam 35-50an macam tu. Aku tak boleh bayang kalau my mom send mesej atau WhatsApp dengan sedemikian punya ejaan. Pengsan kejap anak-anak dia. Hahaha.

Aku bukanlah perfect sebab aku pun ada masa menggunakan shortform untuk cepat. Tapi bila guna shortform pun agak-agaklah, sekarang teknologi dah semakin maju, tak macam dulu. Kalau dulu mungkin boleh diterima akal, bila send satu mesej, kita ada certain limit. Bila ada limit, satu mesej dah kena caj. Send mesej lain, dah jadi caj lain. Berkenaan dengan ejaan ni, aku percaya sangat yang cikgu-cikgu sekolah pun ada menghadapi masalah ejaan ni dekat sekolah. Kenapa? Sebab budak-budak yang terang-terang masih sekolah ni dah terbiasa guna ejaan yang tak betul.

* Please spell it right! Tak ada yang rugi pun kalau mengeja dengan betul *

Aku rasa sampai sini sajalah aku nak bebel pasal eja mengeja ni. Aku harap lepas ni, aku takkan sound orang yang letak komen, update status ataupun mesej aku guna perkataan-perkataan yang dah macam bahasa alien bibir macam nak terjuih bila kena menyebut. Selain tu juga, aku harap masalah typo aku semakin berkurang. Hahaha


0 comments: