Tuesday, September 15, 2015

* My Hometown *

Assalamualaikum!

Dah berhabuk lagi blog ni ditinggalkan. Lepas raya tak ada kelas tapi busy dengan kerja dan projek personal baru yang tak berapa nak projek sangatlah. Selain tu busy pulun tengok online Japanese dan Kerean siries. Hahaha. Bab online series tu lain kali kita cerita. Hari ni nak story pasal hometown aku, Batu Pahat. Apa yang ada dekat Batu Pahat selain nasi beriyani gam dan mi racun? Meh aku nak buka kisah. Selepas beberapa bulan duk melangut di kampung halaman ni, baru aku sedar tentang kewujudan kedai-kedai ataupun tempat yang best di sini. Nampak sangat sebelum ni kalau balik kampung duk ulang-ulang pergi tempat yang sama -----> BP Mall tak pun Square One. Hahaha. One stop kot. Berlibur, berhibur dan tempat makan ada sekali.


* Photo taken semasa dah start jerebu *
Macam mana pula tempat lain? Tempat service kereta, aircond dan ect? Early of May air-cond kereta aku buat hal, tiba-tiba angin panas  sehari sebelum aku ada kelas di Shah Alam. Waktu tu aku tergerak nak search air-cond service provider di Batu Pahat ni dan aku tertariklah nak klik satu gambar ni. Tengok-tengok siap ada website. Wahhhh! Besar ke kedai ni sampai ada website bagai? Belek punya belek, tak lah besar mana tapi banyak cawangan di sekitar Johor, Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya. Cawangan pertama adalah di kampung halaman aku ni la. Yang membanggakan aku ialah ianya milik anak bumiputera kita. Semasa aku call tu hari Jumaat dan satu lagi aku puji tentang kedai ni, kerani yang menjawab call tu sangatlah sopan dan sangat detail bagi tunjuk arah kedai diarang. Padahalnya aku dok selalu lalu tapi tak perasan pun tu kedai mereka.



Kedai air-cond ni bernama SNR Car Air-cond Services & Accessories, webiste: http://www.snr.my/ . Berbalik bab aku nak service ni adalah hari Jumaat, aku kena datang semula selepas waktu solat Jumaat. Kenapa? Sebab semua technician pergi sembahyang Jumaat. Selain itu, kedai ni juga sangat menepati masa. Technician kata untuk service ambil masa 3 jam termasuk cari stok tapi hakikatnya dia dapat siapkan lebih awal dari yang dijanjikan. Kereta aku ni al kisah dah lama tak service air-cond so dia punya kesan degil tu tak payah cakaplah. Pening technician yang tengok tu. Huhuhu. Sementara menunggu kalau tiba waktu solat dan nak ke tempat solat berdekatan adalah agak jauh, tak payah gusar sebab di sini disediakan tempat solat sekali dan aku sangat respect staff dia sebab bila masa solat je, mereka akan bergilir pergi solat tapi kereta yang diservice tak akan ditinggalkan begitu saja. Rakan technician lain akan pantau sementara mereka pergi solat. Macam mana aku tahu? Sebab aku dok tercongok dekat situ hampir 3jam. 


* Ada 3 cawangan address SNR Batu Pahat
*
Selain itu, satu benda penting aku nak share pasal air-cond kereta aku ni. Sebelum aku pergi ke kedai tu dan sebelum air-cond kereta aku k-o-j-o-l, aku pernah bertanya dekat satu kedai ni di Shah Alam, kenapa air-cond kereta aku tak berapa sejuk. Technician dia pun dengan gigih periksalah satu persatu memang macam detail sangatlah. Bila selesai cek, dia kata ada part dalam kereta aku nak kena tukar, kalau tidak nanti kereta aku problem. Dan paling hancing sekali dia bagitahu kalau yang original Perodua  harganya dalam RM1k bla3. Kalau bukan original RM700, made in China. Baiklah, mujur aku jenis akal panjang dan kata, nanti aku feedback semula sebab macam tak logik. Aku hantar ke SNR ni service saja kot, tak perlu tukar bagai kecuali filter dan caj RM300 zaman GST ye kawan-kawan. Nampak tak jimat berapa dari kedai pertama dan sorry to say aku nak bagitahu kedai tu is a non-bumi shop. I'm not kinda racist type tapi ini kenyataan yang perlu kita take note dan bukan semua kedai pembohong macam kedai tu. 

* My car being serviced *
Baiklah, selepas dua hari service, something happened. Air-cond kereta jadi ada angin je semula. Aku dah tahap nak marah pun ada. Hari Isnin lepas kerja aku ke SNR semula sebab kalau tak silap, waktu operasi mereka dari pukul 9pagi hingga 9malam. Bila aku tiba, technician yang service kereta aku pun attend aku dan cek balik sambil dengar complaint dari aku. Bila dia cek kejap, rupa-rupanya, ada nut yang longgar so gas air-cond leak keluar. Bab nut tu sebab pakai semula nut lama kereta aku. Bila tukar nut baru, so far alhamdulillah air-cond kereta aku until hari ni sihat walafiat. Lawatan kedua memang tak ada caj apa-apa disebabkan follow up saja.

Oh ye, nak bagitahu ni, ini bukan post berbayar tapi just a sharing post untuk orang macam aku yang tak sedar ada kedai-kedai macam ni di kampung halaman sendiri. Tak lupa juga SNR ni ada perkhidmaan lain tapi aku tak pernah try lagi. Next post insyaAllah aku akan share tempat makan pulak ye. Tapi bila aku tak sure kerana mengikut tahap kerajinan aku menulis. Hahaha.


0 comments: