Thursday, September 17, 2015

* Kisah Jodoh & Rezeki *

Hari ni kerja sehari selepas cuti Hari Malaysia dan esok dah cuti hujung minggu. Mesti banyak jemputan kahwin yang akan diadakan walaupun berjerebu. Orang plan kahwin tak tahu pun jerebu tu nak muncul. Minggu lepas mak bagitahu semasa di sebuah kenduri, ada yang bertanya pasal wife adik Ngah aku dah pregnant ke belum. Lepas soalan terjawab, jangkit kepada hal aku. Pasal apa lagi, wajiblah pasal bila nak kahwin. Mak mana yang tak sakit telinga bila soalan yang sama diajukan tentang perihal anaknya. Mula-mula mak aku selamber je tak cerita pada aku tapi lama-lama dia pun buka mulut. Mujur ada juga yang paham dan sefahaman dengan mak memberi jawapan jelas.

Bila aku perhati semula pasal soalan-soalan bab-bab jodoh ni, aku perasan semua soalan tu datang dari mulut-mulut orang yang anak-anak atau yang kahwin awal, ada anak dan cucu awal. Mereka berasa amat secure untuk mempertikaikan tentang orang yang belum ada rezeki. Apa tidaknya, orang lain tak boleh pertikaikan mereka. Bila solo, diutarakan soalan bila nak berdua. Bila dah berdua diutarakan soalan tentang zuriat. Hello! Tak ada sesiapa pun yang nak hidup sendiri walaupun hakikatnya nanti dalam kubur sorang-sorang tetapi andai belum ada jodoh macam mana pula?
Nak disuruh bernikah dengan pokok pisang? Atau kutip je mana-mana yang nampak tu tepi jalan? 
Andai Allah belum berkata temu jodohku, maka belumlah bertemu. Siapa kita untuk lawan takdir? Untuk orang yang sering mengajukan soalan tu, lupa agaknya mereka pada rukun Iman , Qada' dan Qadar. 

Andai kata ada yang menyindir, aku hanya berharap sebelum melempar sindiran itu, biarlah orang itu terlupa membawa otak dan akal beliau sebabnya orang yang tak ada akal je bercakap tanpa memikirkan hati orang lain. Sepupu ku juga ada yang terkena tempias sama dengan aku. Alhamdulillah kami berdua boleh buat muka selamber walau hakikatnya nak meletup macam hari ni. Terluah di blog ini, hahaha. Disebabkan kami masih solo ni juga kami dapat menyambung pengajian masing-masing dengan rileks walaupun sekadar part time. To my cousin, good luck for your Master in Engineering. Katanya mungkin after Master nak ke PHD. Aku dengar lap peluh laju-laju. You go girl! Asyik kena buli saja dengan engineer lelaki saja kan. Prove to those yang suka mengutuk kita, we are better than what they think. 

2 comments:

Anonymous said...

Nice words nok! sekarang ni i harap diberikan kekuatan utk diri ini menerima kenyataan that i probably be solo for the rest of my journey.. tetiba mcm down sangat.. what's wrong with meeeeeeeeeeeeeeeeeeee??

-norazo-

Min Min said...

Nok! I pun ada masa down gila... kutip balik semangat dan buat selamba...