Sunday, July 12, 2015

* Raya Dah Dekat? *

Honestly, aku rasa Ramadhan kali ni aku tak sedar pun hari ke berapa aku dah berpuasa. Hari aku boleh berpuasa, aku puasa. Hari tak boleh, aku stop untill Nuzul Quran untuk tahun ni pun aku hanya sedar on the day. Teruknya aku kan? Kalau dulu-dulu ingat sebab my pass company memang bagi cuti. Ni habis-habis exam baru perasan dah nak raya less than 1 week. Persediaan raya just baju je aku buat, kuih raya mak aku belila sikit. Ekonomi raya aku tahun ni memang limited sikit sebab aku banyak spend pada cost travelling aku ulang alik every week untuk ke kelas. Its ok. Lagipun dah baya-baya aku ni memang tak ada feel sangat nak sambut raya kot. Just yang kesian, anak-anak sepupu, cucu sepupu semua tak akan dapat duit rayalah dari Cik Min tahun ni. Hahaha... Alasan kukuh, I'm a student! 


Baju raya sehelai dah dijahanamkan oleh tailor. Terbaik sangat sebab aku bagi kain 4 meter dia kata tak cukup sampai tak ada kain untuk buat tangan. Bila ditanya salah potong or salah jahit, katanya tidak. Tak apalah, nak sangat cari kain yang sama kan, carilah satu Johor, still tak dapat dan bersambung-sambunglah lengan baju aku jadinya. Aku tak ada hati nak pergi ambil. Biar mak yang tolong ambilkan dan minta kurang harga upah. Aku just cakap, aku speechless sebab buat baju kurung untuk orang size aku sampai tak cukup kain adalah tak boleh diterima. Lagipun berat aku turun merudum masa bulan puasa ni disebabkan puasa sendiri dan juga kurang selera makan. Seluar kerja and jeans yang sempit before this bila pakai kena pakai belt. Rumah mak aku langsung tak sentuh apa lagi. Masih macam tongkang pecah. Bertabahlah! 

Hari ni masuk kerja pun macam blur-blur than internet buat hal. Ni online pun guna mobile hotspot. Satu apa kerja tak boleh nak buat. Termenung aku kejap. Sepatutnya aku kena follow up kes staff ke hospital berdekatan tapi hari Ahad ni, ramai pula yang nak dicari tak ada. Tak apalah, esok aku cuba. Memang macam ikan masin melepek je aku hari ni. Nak kata mengantuk, tidak. Mungkin sebab letih semalam tak habis lagi. 

Semalam balik dari Shah Alam, selepas Zuhur terus bawa mak cari barang di bandar. Sebelah malam dekat pukul 10 tercongok di kedai belanja beli barang belanja untuk masak hari raya dan air botol untuk hari raya. Ramai sungguh orang berbelanja, mujur adik sekarang dah boleh diharap untuk tolong belanja barang kering. Dahlah masa ambik stok air yang dah dibayar si tauke tu nak kelentong. Mujurlah aku ada, dan tahu which distributor for certain brand so lepas make it clear, aku suruh mak ensure yang dibagi adalah betul. Aku pulak, dok punggah semua masuk barang dalam Gajah Putih. Dah macam jantan pula bawa si Gajah Putih tu. Padahal bila aku bawa Cik Lisa, dah macam budak baru dapat lesen..hahaha...Balik malam continue dengan apa yang patut pula. Kadang-kadang terfikir juga, mak aku ni janda ke? Ke hulu ke hilir asyik dengan anak...Hehe... Masa nilah nak berbakti kat parents. Masa mendatang nanti tak tahu lagi macam mana.

Dan sepanjang Ramadhan ni, aku extra sikit berdoa, agar disegerakan bertemu dengan jodoh yang betul, yang tak kedekut dan tak malas selain ..................... Bwahahaha.. Lempang ko nak Long? Berangan lebih kan? Berdoa tu free. Tak kena caj pun. 

0 comments: