Thursday, July 23, 2015

* My Syawal 1436H *

Assalammualaikum....
Hari ni dah masuk 7 Syawal dah, aku pun dah dua hari start kerja. Tak kisah pun cuti sekejap sebab stay dengan mak ni, malam pun ku balun pergi beraya tapi taklah banyak rumah. Andai dulu raya ke 7 ni masih lagi cuti-cuti Malaysia dan masih liat nak fikir pasal kerja. 

Apa cerita raya? Untuk aku tak ada yang lain pun, hanya tahun ni ada tambah orang baru dalam family masa pergi mengunjungi rumah saudara mara. Aku dah ada adik ipar dan insyaAllah next year ada anak buah. Huhu... Malam raya agak meriah sebab sepupu-sepupu dan anak sepupu dok datang rumah tumpang main bunga api dan mercun. Rumah makcik ada baby, takut terkujat katanya. Yang paling happy adiklah, sebab Abang Ngah dia beraya di Damansara until 2nd Syawal, rumah mertua so tak ada sape nak layan dia main bunga api pada mulanya. Aku? Lebih baik aku kemas rumah atau iron baju. Tahun ni malam raya juga agak syok sebab sepupu-sepupu aku sebelum balik dok pakat tolong isi kuih raya dalam balang sambil anak-anak depa memeriahkan suasana, menyanyi menari. Adik pun dah ambil alih peranan iron baju sendiri, mak dan abah. Hahaha...

video
* Bunga api sponsored by cousin. Angah tak ada tahun ni.. Hehe *


* Inilah dia si kenit-kenit yang memeriahkan suasana malam raya lepas sepupu-sepupu besar diarang balik lepas main mercun dan bunga api. Si kcik sekali tu tak padan, masa tengok bunga api meraung-raung. *

First day raya macam biasa pergi rumah nenek belah abah dan tahun ni tak terus pergi ke rumah Pak Long sebab Pak Long dah tinggalkan kami semua. Al Fatihah untuk Allahyarham. Lepas pergi rumah nenek singgah rumah Mak Ngah, adik abah jumpa dengan Busu and sepupu, cerita-cerita, gosip-gosip sikit than terus je balik sebab dah ada yang berjanji nak datang rumah. Malam tu bantai tidur  lepas Busu and family mai sebab malam raya dah penat gaban. 

* Kami berempat je di pagi Syawal. Tema tahun ni, warna warni aidilfitri. Hahaha *

2nd Syawal, lepas subuh dengan baju raya tshirt, tracksuit dan apron kuningku, mula memasak. Ketupat, ayam, rendang dan lodeh dah habis. Tahun ni aku cakap pada mak, kita masak benda yang semua ada dalam satu periuk, hahaha. Aku bantai buat tom yam. Betullah kan, seafood, ayam, sayur semua ada dalam satu periuk tapi biasalah mak-mak kan, lagi-lagi kami ni ada darah Jawa so bila tetamu datang of coz la kena bagi makan nasi, kena ada lauk lain, takkan nak bagi benda berkuah je. Orang jauh datang letih drive kena jamu, mujurlah subuh tu, aku ada keluar keliling rumah dok petik kacang panjang yang mak tanam than mak pun ada petik buah peria katak dia dia tanam gak, digoreng bersama dengan telur so jadilah sayur semangkuk besar. Tak sangka, tanam sikit-sikit dekat tepi rumah macam tu bila raya boleh berbuah banyak. Alhamdulillah. Lepas tu, buat asam pedas sikit, goreng ikan and buat telur dadar dekat separuh papan. Senang hidup aku kan, punya pemalas. Aku sedia bahan siap, bancuh telur, goreng beberapa round dan potong siap macam dekat kedai. Senang tetamu datang nak makan.

* Kacang panjang mak tepi rumah di sebening 2nd Syawal. Hahaha*

* Peria katak yang berwarna cantik tapi rasanya yang dibenci oleh adik *

Lepas masak-masak semua, tak sempat siap, cousins dah datang termasuk cousin mak and abah. Aku? Of coz masih duduk ceruk dapur berbau bawang bagai. Mak aku ada tabiat tak suka kalau bumbu untuk memasak di blend, dia prefer guna lesung tapi aku langgar pantang dia. Hahaha. Nak masak banyak oit, request masak cepat and banyak so mak aku no komen. Hehehe. Lepas siap masak, mandi-mandi, aku makan ubat sebab memang malam sebelum tu dah start rasa tak sedap badan. Terlena dengan si Zorro dekat dalam bilik. Si Zorro sepanjang raya memang kena kuarantin duduk dalam bilik sebab sentiasa ada orang, kesian dia kena lambung dek budak-budak lagipun dia ni suka langgar bekas kuih semua, hyper! Entah berapa trip cousin and family pakcik aku yang aku tak jumpa. Depa pun tahu aku tak sihat, yang penting aku dah masak, mak tak payah kelam kabut, adik pun tolong serve je. Jumpa bila aku pergi ziarah rumah dia orang je.

* Budak nakal yang kena kuarantin habis-habisan masa raya. Nasib baiklah buat perangai bila masa tak ada orang je. Dah la masa raya makin gemuk. Huhuhu *
Malam tu adik Ngah aku balik dari Damansara, dok bercerita beraya dekat sebelah sana rata-rata jammed eventhough beraya cuma setakat berapa rumah je tapi dek disebabkan jarak yang jauh. Dia siap bawa balik lemang yang dia 1st time buat, siap pi cari buluh lemang katanya. Hahaha. Malam tu aku mengelat sikit, tidur awal. Ada marhaban lelaki kampung datang pun aku tak sedar. Menantu dengan anak dara kecik mak tolong mengemas. Hahaha. I'm not feeling well. 

# 3rd Syawal will be continued.....

0 comments: