Tuesday, June 2, 2015

* Kampung vs Bandar *

Lately aku rasa aku tak adalah sensitif mana bila sebut hal-hal kerja atau belajar sebab I still can manage it. Hanya keadaan harian yang sedikit berubah. Setelah beberapa bulan duduk dekat kampung halaman ni membuatkan aku ada lebih banyak duduk memandang persekitaran, membaca dan memerhati. Banyak yang aku fikirkan. Bezanya kehidupan di kampung dan di bandar. Sekarang aku boleh katakan aku rasa lebih enjoy duduk di kampung. Aku budak kampung ok, hanya dah lama merantau lepas habis sekolah dulu. Bila di kampung ni, mungkin dari segi choice ataupun kemudahan masih ada kekurangan tapi aku ok je sebab sentiasa ada inisiatif lain yang kita boleh cari. Kampung aku pun bukan ceruk sangat pun. Jarak dari rumah dan tempat kerja nak ke bandar either Batu Pahat atau Muar serupa dengan jarak aku pergi kerja sehari-hari dulu. Dari rumah nak ke tempat kerja pun dalam 10 minit je tanpa highway. Hehe.

Bila kita kerja di kampung ni, aku dapat lihat, dulu masuk kerja lebih kurang sama masa tapi masa yang diambil lebih panjang. Ini baru sebut masa perjalanan, bukan masa kerja. Selain itu, waktu lunch lebih stress dan terkejar-kejar berbanding sekarang yang waktu lunch still boleh makan dengan tenang walaupun mungkin pilihan lunch hanyalah pusing-pusing masakan panas dan nasi berlauk. Bila kerja luar je cari foods lain. Hahaha. ingat perasan mat saleh ke? Entah apa-apa. Kos sara diri tak perlu dipertikaikan sebab lebih kurang sama je, hanya di kampung mungkin lebih jimat sikit jelah.

Aku terjumpa satu gambar lama ni, shared by a friend di whatssapp group. Tapi gambar ni more to perbezaan masa sebab sumber ekonomi orang kampung sekarang pun bukan berdasarkan ekonomi perladangan atau pertanian semata. Tapi taraf sara diri adalah berbeza di kampung dan di bandar. Di bandar boleh dikatakan semua benda nak kena bayar serta tekanan juga lebih tinggi, so tak bolehlah nak komen lebih-lebih. Tang pukul 10.00 a.m tu aku rasa ada je yang kat bandar buat dan aku panggil spesis-spesis ni spesis kuat ular. Hahaha...

*Tang pukul 10 am dan masa tidur tu tak kenalah dengan aku..Aku skrg breakfast on time sebelum pi kerja dan aku kan ada problem insomnia..Hahaha*

Bila masuk bab info/pendedahan maklumat, di kampung mungkin buat sesiapa yang tak melanggan internet atau pun saluran tv swasta, mungkin ye, mungkin saja, pendedahan tentang pelbagai perihal luar tak berapa terdedah sebab pilihan terhad. Bukan tak terdedah langsung tau. Aku rasa ada yang paham apa yang aku ingin maksudkan di sini. Hehe. Bagi generasi Y dan Z (Millenia) mungkin tak ada masalah sebab mereka ni walau ada yang tak berminat untuk menonton televisyen atau pun membaca bagi mendapatkan info, mereka ada pilihan lain seperti media sosial. Almaklumlah, lambakan pelbagai jenis brand smartphone sekarang yang boleh dipilih kan banyak dengan harga mampu milik, semua boleh akses benda-benda ni. Just satu je masalah lain timbul iaitu bila ada viral info yang tak pasti, tak diperiksa, main percaya, itu yang menjadi situasi buruk happen. But anything always ada pro & con. kan. Bagi generasi Baby Boomers macam mak abah aku, mereka prefer kepada televisyen dan bahan bacaan. Anak-anak mungkin main peranan jugalah. Share info, but alhamdulillah la mak abah aku even tak ada media sosial tapi jenis yang suka kepoci bila anak-anak online. Dan adalah godeh-godeh internet sikit-sikit, untuk membaca. Tak tahu godeh, anak tolong godehkan. 

Aku tak berapa sihat dua hari ni, semalam pun balik kerja awal sikit pi melawat klinik dan dapat hadiah satu steroid injection, nabulizer dan bekalan ubat-ubatan. Mungkin menjangkit dari adik aku yang tak sihat on last few days kot. Aku bukan boleh kalau ada orang demam, batuk dan selsema, infect kat aku lagi teruk hasilnya. So disebabkan tak ada mood sangat nak berfikir, membebel sajalah aku dekat sini.
Apa yang aku tulis dekat atas tu adalah pendapat aku saja. Lain orang lain pendapat. For those yang tak setuju, just go ahead with your views and opinion. Peace no war!

0 comments: