Wednesday, May 27, 2015

* Cake Oh Cake *

Semalam adalah my birthday. Birthday yang ke berapa tu tak payahlah aku mention dekat sini. Hahaha...Baru terniat nak belanja diri sendiri cake dari SR tapi bila dapat kisah pasal sijil halal ditarik balik, maka terbantutlah niat tu.

Aku tak kisah pun no cake on my birthday tapi bila aku baca di laman sosial pasal mereka-mereka yang bercakap main sedap mulut bila komen, aku rasa macam "Makhluk-makhluk macam ni memang ramai rupa-rupanya". Ada yang menyamakan dengan kes Cadbury. JAKIM ni nanti dapat duit kena suap, lepas haram jadi halal. Orang tak tahu perkara sebenar or prosedur lebih mudah mengeluarkan kata-kata. Orang kalau bijak akan berfikir dulu sebelum menghamburkan kata-kata. This one is the fact. Ada yang tak paham kenapa kalau kes GMP (Good Manufacturing Practice), JAKIM sibuk nak ambil tahu juga. This is wrong ye. Halal must come together with Thoyyiban so become Halalan Thoyyiban iaitu Halal dan bersifat baik, bersih ataupun dalam term teknologi makanan "Wholesome".

Setiap kali audit atau pemeriksaan ke setiap kilang atau kedai makan, bukan hanya pihak JAKIM saja yang ada. Dalam bahagian hub halal JAKIM terdapat juga auditor teknikal yang merupakan pegawai teknologi makanan yang dipinjamkan oleh KKM atau pun memang dah diserap masuk terus ke JAKIM.

Sekadar gambar hiasan ihsan En Google

Selain daripada yang pertikai kenapa JAKIM menyibuk, pertikaian paling best ialah pasal JAKIM sendiri. Baca komen-komen pasal kredibiliti, ketelusan JAKIM. Hebat orang-orang yang komen ni, macam orang mengaji sampai ke Mesir sana. Aku taklah sokong JAKIM ke SR ke atau pun pertikai pasal komen-komen tak matang tu semua cuma, setiap benda ada prosedur, ada SOP, ada cara kerja. Be profesionallah dan inilah salah satu contoh keburukkan sosial media. Tak nak membaca, tak nak ambil tahu tapi bila ada isu, komen macam pakar. Bila dah ditarik balik, ada yang pertikai kenapa akan boleh isu semula sijil halal? Ini sama kes macam kedai kena sita oleh majlis perbandaran sebagai contoh. Kenapa kena sita? Kotor? Tak ada lesen? Dan setelah tindakan pembetulan non conformance dah diambil, audit akan dibuat lagi. Ini semua ada  dalam Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia tak pun dalam Malaysia Standard (MS) yang orang selalu duk bayang MS ni hanya untuk barang-barang saja macam topi keledar ada cap SIRIM. SIRIM bukan buat benda tu je.

Paling mudah nak tahu pasal benda-benda ni bila ada ekspo makanan macam Halal Feast atau ekspo makanan dalam Malaysia. Rajin-rajinlah jenguk booth maklumat, bukan jenguk booth mana satu ada makanan sedap je. Mentaliti memang susah di ubah. Serahkan pada yang pakar sudah. Kalau tak boleh terima keputusan siasatan atau tindakan, tak perlu makan. Banyak lagi alternatif lain.

Aku menulis kali ni hanya atas dasar pendapat aku saja. Aku tak dapat apa-apa advantage dari JAKIM ke atau SR. Ini adalah penulisan daripada seorang pengguna yang aku tahu aku ada pilihan lain. Info yang betul boleh percaya dan info yang meragukan selidik dulu.

1 comments:

Emmy said...

From a food tech to a food tech - bravo dik for post...akak pon xreti cerita cenggini...hanya kita2 yg mengaji dlm mesia jer yg faham...hukhukhuk