Tuesday, May 19, 2015

* Bodoh ke? *

Honestly aku dah mengantuk tunggu masa nak balik je ni. Tengahari tadi balik rumah lunch macam biasa tengok mak masak asam pedas ikan parang kuah agak pekat. Memang aku melonjak sukalah, tambah-tambah hari ni masa lunch tak payah singgah sekolah jemput adik sebab mak yang menjemput sekali ada hal. Memang makan dengan tenang lagi aman malahan dengan menambah lagi. (Eh, selama ni pun makan lunch or dinner memang menambah..Haha).

Balik office semula dalam keadaan terbayang bantal tapi syukurlah aku jenis yang bukan mudah tidur siang. Kalau tak dengan suasana suam-suam ni, memang sahlah aku lena. Nak follow up kerja pun asyiklah tak dapat person in charge. Macam-macam alasan.

Sambil tengok short note aku untuk this weekend punya test, teringat pula pasal seseorang yang dok ngata pasal aku further study. Dia kata apa pasallah aku bodoh sangat kerja dah elok, gaji ok, life dah stabil tapi berhenti kerja than susah-susah nak menghadap buku dan kelas. Sibuk further study tapi kahwin tak lagi. Aku naik panas jugalah pada awalnya tapi bila baca blog seorang kakak ni yang aku follow dah lama dan pernah jumpa in person, aku rasa abaikanlah orang yang kata aku tu. Dalam blog kakak tu kata, better kita cerita atau berkongsi dengan kelompok yang betul. Dalam kelompok yang sama barulah memahami. Ini bukan nak kata suruh berpuak-puak ye. Bila aku baca dan fikir balik, mungkin aku tak berkongsi namun orang tu sendiri sibuk nak memerhati. Biarlah, dia tak paham apa yang kita lalui, orang pertikai, orang pilih bulu dan orang rendah-rendahkan kita.


Apa yang dilihat adalah yang manis-manis saja, yang pahit masam payau hanya kita yang telan semua. Pasal kahwin jodoh dan ajal tu aku tak nak komen sebab memang aku rasa kalau ada jodoh tu, adalah. Kalau belum ada jodoh, Allah tu tak nak tunjuk lagi, nak buat macam mana. Bila tiba masa, sekali disebut olehNYA "Kun Fa Ya Kun", jadilah ia. Jadilah tanpa kita sangka dan waktu tu jangan pula kata eh itu ini.

Semoga aku tabahlah ye dalam perjalanan menuntut ilmu ni, aminnn.

0 comments: