Wednesday, May 20, 2015

* Amalan Adat Atau Agama? *

Pagi ni aku tergerak hati nak cari tentang amalan di bulan Sya'aban. Sebelum ni aku dekat perantauan cuma concern, "Owh! dah Sya'aban, sebulan lagi nak masuk Ramadhan" just that's it and pull stop.
Bila duduk dengan family dekat kampung halaman ni, ada amalan yang menjadi pemerhatian aku. Bila dah masuk bulan Sya'aban, sesiapa yang ada darah jawa macam aku ni, akan ada satu istilah Ruwahan (dari perkataan Ruwah = Bulan Sya'aban dalam bahasa jawa) ataupun kirim doa untuk arwah keluarga yang dah pergi dengan mengadakan kenduri tahlil atau bacaan Yassin (Yasinan) sebelum menyambut bulan Ramadhan. Dulu aku tak pernah terfikir dan tak pernah nak cari sumber atau bahan fakta atau dalil-dalil sahih mengenai Ruwahan ni.

(Gambar ihsan GOOGLE)
Pagi tadi bila mak kata nak buat this weekend dekat rumah, aku dok mula membebellah sebab this weekend aku ada kelas dan ada test bagai. Another thing is, baru je berapa hari masuk bulan Sya'ban kot. That's it, memang sajalah aku trigger hangin satu badan mak keluar. Dia kata nanti orang kampung bising kalau nak buat kenduri kat rumah lambat-lambat. Takut clash dengan kenduri di masjid atau surau. Kata aku tak tahu style orang kat kampunglah. Stress aku dengar ayat last tu, tapi mujur aku ngaku lagi aku budak kampung wahai mak ku. Huhu. Baiklah aku kata, if nak buat may be next week. Aku nak kena masak wei! Mengemas lagi. Nak harapkan aku dengan mak saja, yang lain aku tak mimpi boleh harap.


Bila aku menulis ni sebenarnya aku baru saja habis mencari sumber fakta dan dalil. Than after that, I found it, Ruwahan adalah satu adat ye kawan-kawan bukan amalan bersandarkan agama. Sama juga dengan amalan menziarahi kubur sebelum Ramadhan dan sebelum Syawal. Sepatutnya amalan menziarahi kubur boleh dilakukan bila-bila masa saja untuk memperingati mati. Bukan melawat dan bersihkan kubur pada bulan-bulan tertentu atas sebab takut nanti keluarga yang balik tengok kubur tak terurus. Nabi S.A.W bersabda, maksudnya:


“Lakukanlah ziarah kubur karena hal itu lebih mengingatkan kalian pada akhirat (kematian).” (HR. Muslim no. 976). 

Selain dari dua amalan ini, terdapat amalan lain yang sekarang dah jarang aku jumpa sewaktu bulan Sya'aban, Ini serupa macam kalau kenduri kahwin ada majlis berinai besar ke kecik tu yer. Sama macam adat cukur jambul dimana ianya adalah adat yang unik dikalangan masyarakat melayu atas dasar memperkenalkan bayi yang baru lahir dan membuat majlis akikah pada masa yang sama tapi kalau ikut syariat islam sepatutnya rambut bayi dicukur dan ditimbang setarakan dengan harga emas dan buat sedekah kepada fakir miskin. Tak salah andai nak mengekalkan adat tapi perlulah kita tahu membezakan antara amalan adat dan agama.

(Gambar ihsan GOOGLE)

Aku ni saja menulis untuk share sebab aku pun baru dapat pencerahan. Hehe.

0 comments: