Thursday, April 11, 2013

* Quality Concept *

Pagi-pagi lagi aku dah dengar kicauan semulajadi keluar dari mulut puaka tepi aku.
Ni semua gara-gara budak tak matured yang MC hari ni dan semalam mangkuk tu menipu aku.
Kuang ajaq !
Dia tahu hari ni aku nak brain wash dia gamaknya, dan-dan tak datang.
Esok pula aku cuti lagilah dia horey-horey!
Tapi yang pasti tak horey sangatlah sebab puaka tepi aku ada..HEhehe...
Disebabkan bebelan dan kicauan si puaka tepi aku, aku teringat balik quality concept:

100-1=0

Konsep company aku ni sangat simple untuk difahami, serupa macam peribahasas Melayu :

Kerana nila setitik, habis susu sebelanga..

Kalau ada yang tak paham juga, maksudnya, walau elok berkualiti macam mana pun kalau tak dijaga dan maintain kualiti tu andaikata ada sekali kesilapan, orang akan ingat sampai bila-bila.
Its a norm rasanya dikalangan pengguna atau dalam sifat manusia sendiri apabila seribu sejuta, berkoyan-koyan kebaikkan sekalipun jarang nak diingat tapi andaikata ada kesilapan kecil pun, semua kebaikkan akan dilupakan.

* Zero defect katanya tapi dalam sedar atau tidak kita ni manusia biasa, we are not perfect!*

Aku tak pastilah, samaada company lain punya konsep macam mana sebab untuk manufacturing company, inilah company pertama yang aku join selain daripada tempat aku praktikal masa belajar dulu.
Tapi aku rasa tempat aku praktikal dulu memang tak boleh nak ambil kira sangat sebabnya subsidise company dari kementerian.
Tak naklah komen lebih-lebih, karang kena saman pula..Hehe..
Walaubagaimanapun konsep dan objektif kualiti di company aku kerja sekarang memang agak straight dan bukan hanya sekadar atas kertas yang hanya ditulis bila ada audit bawa keluar tunjuk auditor.
We have to maintain, applied and practice sebagaimana yang tertulis dalam prosedur.
Dengar macam "Ya Ampunnnnn, cerewet dan lecehnya!" tapi itulah hakikat kami kerja di sini.
Rasanya kalau budak-budak function lain nampak budak-budak kami, dan-dan cakap "Wei, JPJ dating!" tak pun "Wei, reporter bawa kamera dating dah"
Macam-macam lagilah gelaran. Budak-budak kami dok ngadu  tapi apa boleh buat, itu tanggungjawab kami yang memang dah tertulis dalam offer letter masing-masing.
Waktu kerja geram bengang macam-macam jadinya.
Itu mungkin kelihatan tak professional langsung dan mungkin boleh menghilangkan  rasa hormat sesama sendiri.
Dan aku rasa itu yang berlaku sekarang.
Senior cakap je lebih, tak paham kerja bertambah tapi mainpower tak ada.
Mana boleh samakan dulu dengan sekang. Head counting adalah sama dari dulu-dulu sampai sekarang tapi kerja dah berganda...
Memang dapat basketball berganda-gandalah dari aku.
Aku geram dan tak nak cakap dulu sebab bila hati tengah marah, fikiran pun pun tak boleh fikir dengan betul jadi aku biarkan dulu tunggu masa yang sesuai.
Bila amarah mendahului akal, masa itulah setan-setan dating berlari seiring dengan amarah kita menambahkan lagi darah panas yang sememangnya tengah membuak-buak.

#Aku hanya berfikir dan berusaha bilalah masanya aku boleh dapat kerja lain  yang sesuai. Nak berhenti kerja zaman sekarang ni bukan boelh suka-suka sebab nanti kita yang susah. Dah banyak contoh keliling aku nampak, so sekarang ni memang bertabah sajalah dulu...(penyabar juga rupanya aku...ceit!)

0 comments: