Tuesday, March 19, 2013

* Mencabar*

Minggu ni adalah minggu yang mencabar untuk pergi kerja.
Bangun awal, gerak awal tapi jammed  semakin dahsyat.
Tak tahu apa yang mengakibatkan jammed yang dahsyat ni. Aku jadi tak paham sebab bila ada accident mesti arah bertentangan bukan arah aku nak pergi kerja.
Sebagai contoh pagi tadi, aku memang mati-mati ingat accident arah ke Shah Alam lepas terdengar laporan trafik di radio dan disebabkan jammed bermula dari sebelum area Putra Height sehinggalah selepas exit Subang tapi satu accident pun aku tak nampak.
Aku keluar rumah macam sebelum-sebelum ni juga, 7.10-7.15am.Paling bangang pun kalau lambat aku keluar 7.20am. Selalunya aku akan tiba opis dalam 7.45am atau 7.50am tapi hari ni memang terbaik, sampai 8.15am masuk pintu pagar sekali dengan kereta Plant Manager yang  memang anti orang datang lambat...
Masuk opis tengok orang yang selalu datang lambat pun dah sampai dan dia yang pecah lubang katanya accident dari arah bertentangan..
Pagi-pagi lagi tadi masa mula redah jammed aku siap bagitahu bos aku yang aku akan lambat sebab ada accident. Mana mahu letak muka pun aku tak tahu...
Malang betul...
Dugaan sangattttt...Baru nak buat rekod cantik balik dah buruk lagi punchcard aku..Haishhh...
Bila difikirkan semula, accident arah bertentangan tapi arah lain yang jammed, adakah memang rakyat Malaysia ni ada budaya "over caring"..Apa taknya, ada accident arah bertentangan sibuk perlahankan kereta tapi bukan tolong pun, tolong tengok je...
Aku bukan tak cara atau tak simpati dengan orang yang accident tapi aku fikir sibuk tengok orang, jalan depan ni lagi penting...Tengah driving kot.
Apa yang pasti, aku menyampah dengan jammed setiap hari nih.

* This is the situation in Malaysia highways...The numbers of car or transport increase every year without control and hihgways were not upgrade*

Tapi jammed kat Malaysia ni, tak boleh lawan lagi jammed kat Jakarta.
Setiap kali aku ke sana untuk kerja, kompom aku akan mabuk dan muntah-muntah bila tiba hotel atau jumpa toilet...
Pagi kena keluar awal, balik dah lewat tambah kurang tidur..terbaik punya pening mabuk bagai kalah orang morning sickness gamaknya...
Sebabnya simple je, sebab jammed dan driver teksi kat sana walaupun expert tak accident tapi aku rasa depa bawa jadi senggut-senggut. Mana tak senggut kalau cermin sisi tu dah kira macam nak bercium dengan cermin sisi kereta sebelah...
Bumper to bumper tak payah cerita.
Aku memang tak boleh sangkut dalam jammed terutamanya jammed malam yang berbahang sebab aku pening tengok silau lampu keliling...
Pernah aku gerak dari PWTC hari Jumaat dalam keadaan hujan lebat untuk terus balik kampung, aku sangkut jammed sepanjamg jalan sebelum masuk highway PLUS dekat Sungai Besi, sampai area Negeri Sembilan jammed lagi...
Keluar PWTC lepas ada exhibition pukul 6pm sampai dekat kampung dekat 12am...
Dengan tak makan lagi...Dugaan...
Sebab tu aku lebih rela drive malam atau sebelum subuh sewaktu perayaan sebab aku memang takboleh harung jammed dengan tabah...
Almaklumlah, aku kan bukan macam setengah orang yang boleh balik senang lenang duduk sebelah...Aku tak ada chance jadi "co-pilot" lagi, sebab tu kalau balik kampung mak atau angah yang drive, aku duduk sebelah suka tidur...
Paling berbulu Angahlah kalau tengok aku tidur...Hahaha...
Oklah, habis sudah idea nak membebel...

#Kakak tiri cuti dua hari pergi photoshot untuk wedding tapi kerja melambak dia tabur pada kami..huhuhu

0 comments: