Tuesday, February 5, 2013

* Membaca*

* Mesti best membaca dalam suasana hijau dan nyaman macam ni but dengan syarat tak nyamuk dan semut...hehe*
Bila sebut pasal membaca ni, tak semestinya membaca buku saja...
Buka blog orang,mesti kena baca paling tidak pun baca caption gambar yang diletak...
Sedang memandu ni, lalu dekat signboard, nampak tulisan, terbaca, kira membaca juga...
Tapi akhir-akhir ni aku rasa aku kurang sangat membaca bahan bacaan walaupun sebelum tidur..
Dekat tempat kerja nak buka dan baca email pun rasa liat semacam je...
Buku dari Big Bad Wolf, dari hasil tangkapan semasa teman adik beli buku sewaktu balik kampung, magazine baru kakak tuan rumah beli, semua aku tak sentuh...
Kalau nama buku dengan novel tu adalah dalam 10buah tak sentuh lagi tapi satu tabiat aku, selagi aku belum baca, jangan gatal-gatal ada orang nak rasmikan dulu..Hehehe...Gila tamak..padahal berhabuk je dekat rak tu dulu...
Kalau buku yang ada di kampung pula, banyak dah adik aku khatamkan dekat 3-4 kali sampai lunyai kulit...

Teringat pula tabiat aku masa kecik dulu...Dulu masa aku kecik memang mak dengan abah rajin beli bahan bacaan tapi bukan novel sebab dulu-dulu mana ada novel ala-ala hasil tulisan Ain Maisarah ( Penulis novel remaja yang adik aku minat)..ada tak ada buku penyiasatan tujuh sekawanlah, tigak beradik Hadi lah, apa lagi? Penyiasat lima sekawan..
Antara tajuk novel penyiasatan yang aku ada dan aku paling ingat ialah Misteri Pencuri Ghaib Di Hutan Hinai...
Aku tak tahu kenapa tajuk buku ni paling aku ingat...hehehe
 Aku rasa masa zaman aku sekolah rendah, aku banyak baca buku-buku macam nilah, hasil tulisan Enid Blyton...
Bila hampir nak masuk sekolah menengah dalam darjah 6 tak silap, aku dah start baca novel hasil tulisan Ahadiat Akashah...
Novel pinjam dari membe sebab kakak dia peminat setian novel Ahadiat Akashah..Pinjam ikut turn dannnnnnn ikut sampai tak kantoi...
Buku seludup keluar bilik kakak katanya..HAhaha

Bila dah habis SPM, dah mula baca hasil penulisah Norhayati Berahim, Aisya Sofea, Fauziah Ashari,Malee Chuswan dan beberapa nama lain....
Kalau baca kisah dalam novel Norhayati Berahim, semua berkisar tentang wanita besi...Biarlah ada yang kata kisah dia banyak mengkecam kaum lelaki, apa masalahnya sebab pada aku wanita yang diceritakan dalam kisah dia semuanya boleh membuatkan semua wanita rasa lebih bersemangat untuk bangkit dan ada rasa confident dalam diri..
Ada satu novel ni aku tak suka sangat ending dia sebab tak disangka, tajuk dia Nota Cinta Buatmu...
Aku baca semasa aku di semesta terakhir...Aku ingat sebab roomate ku aka sekarang ni dah jadi bini orang yang sekarang sedang berjinak-jinak dalam dunia penulisan komen something dan berperang nak baca buku tu dulu..hehehe
Selain tu watak utama wanita dalam novel ni ialah ahli koroner...Siapa yang suka tengok kisah penyiasatan atau CSI ke mesti paham macam mana dan dengan apa diarang bekerja...
 Mengenai kisah novel-novel Aisya Sofea dengan Fauziah Ashari tak payah cerita kot sebab dah melambak Astro ambil buat series...
Macam tak ada modal ak buat cerita apa ...

Bercerita pasal port aku membaca pula, dulu masa duduk kat kampung masa sekolah masa kecik-kecik, aku suka membaca dekat satu buaian jaring bawah pokok kelapa gading tepi rumah...
Rasa sejuk je cuma ada nyamuk sikitlah tapi aku tak ada hal sebab sebelum mula membaca aku akan bakar ranting kayu dekat tepi buaian biar dia keluar asap, kira macam ubat nyamuklah...
Selain tu, kalau membaca dekat situ, mak tak kacau atau bising sebab asyik baca buku cerita je katanya...
Bila dah besar ni sekarang aku lebih suka membaca sambil baring sesorang dekat dalam bilik...Angin aku nak buat baca satu novel sehari, aku kunci pintu bilik agar tenang sikit ye nak membaca...Hehehe...
Fikir balik, bestnya life macam tu...Membaca apa yang kita suka, menilai apa yang kita enjoy...Tenang...

Meroyan dah aku nih....Besok kerja tapi rasa malas nak kerja...Macam manalah aku ni...Merepek macam ni aku suka....Agak-agak kalau aku quit, kerja apa sajalah yang sesuai buat makhluk bernama aku ni..Hmmm

#Mood menulis seudah mari kembali akhir-akhir ini tapi sampai bila bertahan tak usah dipertikai sebab mood ini datang ikut angin persekitaran..=P

0 comments: