Wednesday, February 6, 2013

* Karma *

* Bumi ini bulat, sentiasa ada kitarannya...Ada masa kita di bawah ada masa kita di atas...Antara kita sedar atau tidak saja*

 Hukum karma?
Ada ke hukum karma ni sebenarnya tapi orang selalu juga sebut...
Mungkin termasuk aku sendiri...Perkataan hukum karma ni kalau tak silap berasal dari ajaran agama Buddha di mana tindakan atau perilaku kita baik dari segi perbuatan, pemikiran mahupun ucapan dengan niat baik atau buruk pasti akan menerima balasannya kelak.
Tapi mungkin lebih baik kita pegang kata-kata yang selalu kita dengar, buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali..
Tapi kita ni manusia, takkan lari dari kesilapan...Kalau dah tersilap cepat-cepatlah kita perlu sedar..
Lagi mudah fikir-fikirkan dalam islam sendiri disebut tentang dosa dan pahala...Buat baik dapat pahala, buat jahat dapat dosa...
Kalau dalam bahasa pasar pula mungkin pernah terdengar ayat ni "Tak sempat dapat balasan dekat akhirat, dekat dunia dah dapat cash"
Mungkin tak seeloknya kita cakap macam tu tapi bila dikaitkan dengan perkataan karma tu macam-macam...
Kalau dalam keluarga aku, mak selalu pesan "Beringat sikit dalam satu-satu hal...Ingat, kalau kita pada buat orang, takut-takut satu hari orang buat pada kita balik...Tak orang yang sama mungkin orang lain...Tak pada kita takut pada ahli keluarga kita"..
Tak kisahlah benda baik atau benda jahat...Mak selalu kaitkan dengan ayat ni...
Mungkin dalam islam tak disebut hukum karma tapi konsepnya adalah amalan membuat baik dikalangan sesama manusia ditekankan...
Ada juga yang menyebut, takdir tuhan....

Aku bukanlah baik sangat, aku pernah buat silap dan mungkin sampai sekarang banyak lagi silap besar atau kecil yang aku masih tak sedar namun aku cuba berubah ke arah yang lebih baik..
Bukan untuk orang lain tapi untuk diri sendiri....
Jadi diri sendiri adalah lebih mudah daripada jadi orang lain sebab nak memuaskan hati yang lain...
Kita hidup dekat atas muka bumi Allah ni tak tahu sampai bila....
Almaklumlah, dunia ni hanyalah satu persinggahan..
Pentas dunia ni hanya tempat kita menjalankan watak...Watak bebas yang Allah dah amanahkan untuk kita bimbing hati kita ni...
Kalau rasa diri sendiri tak dapat membimbing, carilah pembimbing yang betul-betul boleh bawa kita ke jalan yang betul...
Jujur aku katakan kat sini, aku sendiri belum betul-betul yakin boleh membimbing hati sendiri dan aku jua belum tahu siapa yang aku rasa dapat membantu aku untuk menjadi pembimbing....
Tapi semua itu tak kisah, yang penting kita kena sentiasa mengingatkan diri sendiri...
Jangan sampai terlupa seketika saat disanjung bahagia dunia takut nanti kalau dibadai ombak kecewa tak guna dah...

#Membebel adalah kebiasaanku tapi macam mana KARMA boleh jadi tajuk awal pagi ni?
Aku tak ada jawapan, aku menaip ikut suka hati...

0 comments: