Tuesday, January 22, 2013

*Insomnia*

Sekarang ni aku rasa aku dilanda insomnia lagi.....
Dulu perkara ni pernah terjadi pada aku ....
Aku boleh jaga sampai ke pagi tanpa tidur dan terus pergi kerja...
Sekarang ni aku rasa memang tak laratlah bila terkena bahana insomnia ni...
Walaubagaimanapun, insomnia aku bukanlah insomnia yang kronik, still dalam tahap insomnia yang ok lagilah...
Sebelum bebel panjang pasal insomnia ni, apa bendalah insomnia ni kan...
Insomnia sebenarnya adalah satu keadaan dimana seseorang mengalami gangguan tidur, melelapkan mata dan merehatkan minda...
Insomnia boleh dikategorikan kepada tiga tahap iaitu tahap pertama, fana (macam yang aku rasa sekarang ni) atau sela...perbeza antara fana dan sela ialah fana diakibatkan oleh jet lag atau pun kebimbangan atau disebabkan pengambilan ubat-ubatan tertentu atau kafein yang boleh berlaku dari satu hari hingga beberapa minggu,sela pula berlaku  dari masa ke semasa...
Aku rasa apa yang aku alami more tu insomnia fana sebab kalau aku balik kampung atau bercuti, letak kepala je confirm lena diulit mimpi tak ingat dunia....haha...
Aku suka berfikir, ada masanya semasa tidur perkara yang difikirkan sebelum tidur menjadi terbawa-bawa....Lagi-lagi masa hari bekerja...

Insomnia tahap kedua ialah insomnia akut yang berlarutan selama tiga hingga enam bulan....macam seram pula aku rasa macam tu sebab sekarang ni aku dah berapa hari tidur tak betul pun aku rasa dah macam mereng sikit, hari tu aku dah merepek dengan sorang wakil technical supplier....
Merepek dengan geng-geng tempat kerja tak usah ditanyalah....memanjang melalut bila masing-masing tak mengalami kerja...dekat tempatlah makanan selalunya suka merepek...

Insomnia tahap ketiga ialah insomnia kronik. Dengar nama pun kronik lagilah aku seram...Insomnia tahap kronik ni boleh berlaku setiap bulan di mana sekurang-kurangnya gangguan tidur selama sebulan. Sebulan tak tidur tu...Kalau sekarang ni aku tak cukup tidur je mata dah macam mata panda, bayangkan orang yang kena insomnia kronik ni macam mana...Mesti buat kerja pun tak selesa...Tahap kesihatan pun mesti drop...
Sebenarnya insomnia ni boleh diubati dengan pengambilan ubat tidur dan diambil mengikut saranan doktor, bukan main telan je tapi kalau macam aku selalu, aku makan je ubat selsema sebab aku memang selalu kena selsema...Waktu tak kena selsema tu yang rasa agak sengsara tak boleh tidur...

Macam mana aku tahu semua benda ni? Dari pembacaanlah yek...Insomnia ni walaupun dikategorikan bukan sebagai satu penyakit tapi ianya boleh mendatangkan penyakit seandainya ia dibiarkan berlarutan dan terus menerus berlaku...Sedangkan tak tidur satu malam pun sekarang ni aku dah boleh kena selsema, apatah lagi kalau berterusan...
Antara komplikasi insomnia ialah lower performance, slow reaction (blurrr macam aku kalau kuran tidur...kerja buat main layan jek...hahaha), risiko mengalami tekanan perasaan, risiko gangguan jiwa, diabetes, tekanan darah tinggi, penyakit hati, overweight atau obesiti dan paling jelas macam aku cakap yang aku lalui ialah sistem imunisasi kita akan menjadi lemah....
Kalau macam diabetes, overweight dengan obesiti tu aku terfikir mungkin disebabkan dah malam orang lain tidur jadi metabolisme rendah, orang yang insomnia ni banyakfikir, bergerak so dia lapar mesti cari makanan..hehehe..ini tekaan aku saja...Kesahihan tu tak tahu..Sila rujuk pakar...

Baiklah, sampai sini je aku nak membebel..Time to sleep...
Esok nak kena kerja...

#Entry ni di buat malam tadi tapi disebabkan rupanya aku letak dalam draft, la ni baru post..ngeh3...Ngantuk katanya, so tindakan luar kawalan lorhhh...




0 comments: