Friday, October 5, 2012

* Mak *

*Ehsan google*

Mak,ibu, mama, bonda atau apa sekalipun yang membawa bermaksud mak atau orang yang melahirkan kita, mengandungkan kita mengusung kita selama 9bulan 9hari ke sana ke mari perlulah dihargai.
Tak kisah bagaimana cara untuk menghargai mereka.
Tak lama lagi adalah hari lahir mak kami jadinya aku dah mula berfikir apalah benda atau perkara aku nak buat sewaktu hari lahir mak nanti walaupun aku tahu aku akan menyambutnya dengan mak lewat seminggu sebab kekangan kerja.
Tapi tak apalah yang penting doa dan birthday wish dari aku pasti sampai on time untuk mak.
Hari ini aku agak sentap dengan mulut manusia yang memang tak bertapis.
Kalau tak bertapis tuju pada aku saja aku tak kisah tapi tolong jangan babitkan mak.
Ini berlaku bila aku nak beli hadiah untuk mak. Dengan tak sengaja ada seorang abang ni pula baru saja balik dari Kelantan dan offer aku kain untuk baju batik siap dengan batu dengan harga yang aku rasa memang tak dapat menandingi harga di Johor jauh sekali di Klang Valley ni.
Sebelum ni mak ada juga tengok tapi harga cekik darah.Walaupun warna pilihan utama mak tak ada namun aku libaslah satu untuk hadiah hari lahir mak.
Apa yang aku sedih dan sentap ni bila ada orang kata kita beli barang untuk mak sebab kita anak mak.
Memanglah kita anak mak tapi maksud sebenar adalah anak kesayangan mak.
Aku tak kisah betul atau tidak tapi bagi aku, tak kira kita anak kesayangan atau tidak, kita perlu hargai orang tua kita selagi mereka masih ada.
Sementara kita masih boleh bercakap, berborak, memberi yang termampu,kita buatlah  untuk hati dia gembira.
Nanti bila meraka dah tak ada jangan pula kita termangu-mangu tengok orang lain berborak dengan orang tua masing-masing dan janganlah pula masa tu rasa cemburu.
Allah bagi masa pada kita, waktu ada masa ni gunakan sebaiknya.
Tak payah nak cakap bukan-bukan.
Aku rasa ramai saja dekat luar sana buat benda yang sama macam aku buat malahan ada yang rezeki lebih tu siap hantar parents mereka makan angin lagi.
Aku tak mampu lagi nak buat macam tu.
InsyaAllah malam esok aku sampai di kampung nak pass hadiah dekat mak lagipun mak tak sihat lepas tu aku tambah risau bila aku dengar  batallion pakcik aku nak datang weekend ni.
Mak dah lah tak sihat, ada pula yang nak datang..Haish.
Bukan tak suka tapi tulah, mak tak sihat mesti tak terlayan dia orang ni nanti.

#till here...update masa kerja (silap hujung waktu kerja) tak boleh tulis panjang-panjang...

0 comments: