Friday, October 19, 2012

* I Wish!*

Wahhhh, kalau nak ikutkan my wish alamat banyak tempat aku nak pergi.
Walau bagaimanapun as a muslim sudah pasti dua tempat wajib yang memang aku teringin nak pergi ialah dua tempat di bawah ni:


*Mekah- MasyaAllah, MasjidilHaram*

*Madinah - Ini Masjid Nabi*
Lately, aku rajin follow cerita Adam dan Hawa yang disiarkan di Astro Channel HD 134.
Siap balik rumah dari tempat kerja sanggup terus duduk depan tv tak mahu mandi dulu...
Hahaha, buruk perangai! Nak tengok tru online almaklumlah rumah yang aku duduk sekarang ni phone coverage pun malu-malu  kucing, kejap ada kejap tak ada.Tunggu Unifi tak sure bila boleh dapatnya even dah daftar lama dah.
Setiap kali menonton cerita ni jugalah aku dan housemate bergilir-gilir cakap "cantiknya!" setiap kali scene di Mekah dipaparkan tambah-tambah lagi bila Adam berdiri di satu tingkat berlatar belakangkang Kaabah.
Bilalah aku dapat pergi ke sana?InsyaAllah, one day I will bila masanya aku dah dijemput ke rumah Allah.

Baiklah, selain daripada dua tempat ni, ku teringin sangat nak ke Istanbul Turki tak kisahlah di sebelah Asia ataupun Eropah.
Kalau boleh, dua-dua bahagian nak aku jejaki.
Not like other people yang teringin nak ke Korealah, Parislah dan bagai-bagai semua.
Yang pastinya selepas Turki aku teringin sangat nak ke AlHambra (Istana MErah) yang terletak di Andalus.
Tak usah pelik memikir kenapa aku teringin nak ke tempat ni, aku cerita sat lagi...Hehehe
AlHambra ni aku teringin sangat nak pergi, tengok dan sentuh sebab terpengaruh dengan satu novel.
Boleh tak macam tu?
Sampai sekarang aku terbayang cara penulisan penulis tu membayangkan bagaimana watak-watak utama dalam novel tu bertemu semula di AlHambra dalam keindahan bangunan tu.
Tapi kalau ditanya tajuk novel tu dan siapa nama penulisnya, aku jamin aku memang dah tak ingat sebab novel tu aku baca dalam 8-9 tahun lepas..
Kenapa aku pasti sebab waktu tu aku rajin baca novel karya penulis seangkatan dengan Aisya Sofea, Sharifah Abu Salem dan Khadijah Hashim hanya masa waktu student di mana kulit novel pun masih edisi pertama lagi.Lepas tu sekarang barulah mula melimpah ruah bagai cendawan tumbuh penulis-penulis muda yang hansil penulisan mereka seakan-akan serupa.
Bahasa yang digunakan mungkin agak moden menepati bahasa rojak budak zaman sekarang tapi "Umph" dia tak berapa sangatlah.
Diceritakan dalam novel tu betapa besar, indah hasil seni yang ada dalam AlHambra.
AlHambra sebenarnya ianya juga sebuah tempat pemerintahan raja-raja sewaktu pemerintahan Islam dan sebelum penaklukan kristian di Sepanyol di mana bermulanya kehilangan banyak khazanah islam yang hilang . (Betul ke ni? lama tak baca buku sejarah)
Nak tahu kisah panjang lagi pasal jatuhnya istana ni kepada pihak Kristian, sila baca buku sejarah form 4-5 yang warna coklat tu.
Jenuh karang nak fikir tarikh dan apa yang berlaku satu persatu sebab aku kan ada masalah ingatan. Nanti dah fikir, nak continue fikir lagi.

Kenapa Turki pula?
Orang kata kalau nak tengok ukiran, bangunan cantik bagi penganut kristian, pergilah ke Rome.
Untuk kita, silalah pergi ke Turki. Jangan tanya kenapa aku suka tengok benda tu semua sebab aku pun tak pasti.
Aku mudah kagum dengan tinggalan lama so jangan hairan kalau aku tak kisah di ajak ke muzium.
Aku rela lagi pergi tempat bersejarah dari pergi ke konsert.
Macam tak cool je bunyinya kan? Tapi aku tak kisah.
Terbayang gambar Masjid Biru,Grand Bazar dan gambar-gambar lain yang aku hanya dapat pandang je..Hehehe


Kenapa aku meroyan cerita benda ni sebab aku terbaca tentang sepasang suami isteri yang duduk di Jeddah dan bercuti ke sana.
MasyaAllah, sudahlah setiap tahun buat umrah dan dapat menunaikan haji sewaktu muda (sebelum usia mencecah 30) kemudian dapat ke Turki.
Rezeki mereka dan sebelum pulang ke Malaysia makanya mereka menggunakan peluang yang ada sebaiknya.

#Ini entry meroyan sebab stressssssssss....Teringin nak pergi tempat yang orangnya langsung tak kenal.

0 comments: