Tuesday, October 16, 2012

* Cerita Tunang & Kahwin *

Semalam masa dinner dengan housemate, kami dok cerita pasal kisah pertunangan dan perkahwinan.
Hari ni di tempat kerja tunang orang yang seorang ni pun dok cerita pasal hal persiapann perkahwinan.
Si housemate sedang sibuk menguruskan hal persiapan pertunangan dan bertanya serba sedikit persediaan untuk perkahwinan kepada kakak-kakak isteri orang di rumah kami tu.
Bercerita kisah depa ke kursus perkahwinan.
Macam-macam nak kena prepare, nak kena standby tapi kalau seorang saja yang buat pasti letih.
Aku tak adalah tahu jadinya tak banyak komen sangat sebab memang belum tiba masanya kot jadi semalam dok bercerita pasal hantar borang kahwin pun, aku yang tengah minum nak tersembur dah sebab nama abah dipetik sekali.
Hahaha, bukan petik pasal apa, tapi depa cakap kalau nak hantar borang kahwin, wali dan saksi mesti ada sekali.
Maknanya kalau sebagai contoh, abah aku kenalah hantar.
Aku dok terfikir, kes susah tu, almaklumlah abah aku tu "busynya" kalah menteri.
Hehehe...
Bab nak cari masa abah lepas tu kena pergi sekali dengan abah tu memang payah untuk aku.
Sebab tulah masa housemate petik siap nama penuh Pakcik Md. Hulifah masa aku minum, hampir dah nak tersembur.
Tersedak!
Lepas tu cerita kelakar satu persatu pun keluar.Kisah abang iaitu si wali tak nak pergi sekali dengan adik yang nak diwalikan pun keluar. Lucu tapi comel pula.

* Bakal tunangan orang*
Masa cousin aku dulu, abang sulong dia rock kapak sikit tapi arwah pakcik tak ada dah jadinya dialah yang jadi wali dan pakai baju melayu segala masa adik dia kahwin.
Yang menjadi lucu apabila si wali abang sulong kepada 7orang adik beradik ni sendiri pun belum kahwin-kahwin lagi sampai sekarang dan adik dia yang kedua bongsu yang diwalikan tu pun sekarang dah ada dua orang anak besar-besar dah.
Dan masa wedding cousin yang seorang ni jugalah pertama dan terakhir kalinya aku jadi pengapit pengantin lepas tu sumpah bagi upah pun tak mahu.
Masa wedding makcik seorang ni aku kena pedajal dengan pengapit lelaki.
Mongoks betul. Nasihat untuk bakal pengapit pengantin, janganlah korang dok mamai atau berangan sendiri masa jadi pengapit kalau tak jadi macam aku..
Segan gila kot masa tu.
Ada video siap masa tu.Sumpah kalau jumpa cd tu aku nak buang..hahaha
Rasa mengong-mengong je masa tu. Dari masa teman dia khatam Quran sampailah masa dia makan berdamai.

Eh, mari berbalik kepada cerita asal.
Pasal opismate aku ni pula, nak kahwin bulan Januari tahun depan tapi hari ni call tempat nak buat HIV test semua dah banyak yang penuh. Ni buat kerja dah jadi menjangkit penyakit M besar dari aku..
Terus tak ada mood dah dia ni.
Macam-macam dugaan orang nak kahwin ni.
Hari tu nak pergi kursus kahwin si bakal suami punya dompet tersisal hilang, tinggal satu jam nak gerak dari Ampang ke Shah Alam baru perasan.
Dah la mai lambat ke kelas dan datang tanpa lesen, duit, atau kad pengenalan.
Kalau kena tahan polis masa tu, free je masuk dalam.
Jenuhlah si tunang tu pula karang nak gi menjamin...Hahaha
Padahal bila balik jumpa dompet jatuh celah rak je.

* Bakal bini orang*
Aku ni dah tak ada perasaan nak buat kerja akhir-akhir ni, so melalutlah di blog sekejap sambil ambil mood.
Now nak continue buat kerja.
Chaiyok Along!

#Weekend ni ingat tak mahu balik kampung sebab next week dah cuti beberapa hari sempena raya haji tapi disebabkan aku tak kena standby, hehehe...Akan berkira-kira untuk cabut balik kampung juga...

0 comments: