Thursday, August 18, 2011

* Ramadhan 18 1432H *

Seawal pagi aku dikejutkan dengan berita pemergian seorang yang kukenali...
Seorang yang kukenali dalam masa yang singkat...
Kuharapkan segala salah dan silap ku dulu telah dimaafkan..
Begitu jua segalanya tentang dirimu aku dah maafkan dan kenangan akan aku simpan sampai bila-bila..
Al-Fatihah buat beliau dan semoga rohnya dicucuri rahmat di sana..

Selepas menyampaikan perkhabaran yang kuterima kepada rakan2ku,aku terus bersahur..
Kemudian selepas usai menunaikan kewajiban kepada Yang Esa dan sebuah surah, ku bergegas menghantar adik bongsuku Eryn ke sekolah...
Selalunya aku hanya mengambil si kecik ni dari sekolah makanya aku tak merasai perasaan yang aku rasa sekarang..
Perasaan rindukan alam persekolahan..
Sewaktu melihat adik-adik sekolah rendah yang membonceng motorsikal dibelakang mak ayah atau kakak abang mereka dengan beg yang besar, teringat aku dulu ke sekolah dengan lori...
Pergi sekali dengan abah yang ingin menuju ke tempat kerja..
Mak pula akan menjemput kami pulang dengan motorsikal dan dihantar pula ke sekolah agama di waktu petang...
Kalau abah outstation makanya maklah yang akan hantar berulang alik pagi dan petang...

Setiap saat tu masih terpahat kuat dalm ingatan, kenangan-kenangan tertonggeng, terjatuh, gelak tawa dan tangisan semasa di sekolah rendah..
Aku dulu student favourite la juga..hehe..
Sekarang adik pula ke sekolah yang sama aku, Angah dan mak sendiri belajar...

Dalam perjalanan balik selepas menghantar adik, aku berselisih dengan adik-adik yang ingin ke sekolah menengah di Pekan..
Yup,sekolah di mana aku menduduki PMR ddan SPM, selepas aku cabut daripada sekolah berasrama penuh SMKA Maahad..
Mana mungkin seorang terjal macam aku betah di sana..Huhuhu..
Dalam masa 2bulan lebih pun sudah terpisat-pisat setiap kali disuruh pulang ke asrama...
Sungguh banyak kenangan alam persekolahan yang tak dapat aku lupakan..

Kenangan nakal, sedih, meningkat remaja dengan rakan-rakan yang pelbagai ragam...
Rasa sesal belajar main-main pun masih terasa sampai kini walaupun dulu aku tersenarai diantara murid kelas pertama..
Tapi kalau dah malas dan main-main memang tak ke manalah kan..sigh*
Tak kurang kenangan aku kemalangan sebelum SPM..
Kesan kemalangan tu sampai sekarang masih dirasai..

Hummmm...sesungguhnya aku rindu zaman persekolahan ku dulu..
Diam tak diam sudah hampir 10tahun aku tinggalkan alam persekolahan..
Adik-adik yang dulunya hingusan kini kulihat sudah meningkat dewasa malah ada yang sudah berjaya..

#MasyaAllah, cepatnya masa berlalu...pejam celik banyak benda yang telah berlaku...semoga perjalanan hidupku, insan-insan yang aku kasihi serta orang-orang dikelilingku dipermudahkan...Aminnnn..
Sent from my BlackBerry® Smartphone

0 comments: