Saturday, August 6, 2011

* Kenangan Dulu-dulu *

Bila kita berpuasa dan berada sesorang di tempat orang makanya kita akan teringat kembali kenangan dulu-dulu semasa kita ada di sisi keluarga...
Dulu masa kecik-kecik bila tiba bulan puasa adalah bulan yang penuh menduga kesabaran...
Pagi kena bangun lebih awal dari hari persekolahan biasa walaupun pada hujung minggu sebab nak kena sahur dan selalunya mak akan kejutkan kami adik beradik (waktu tu aku dan Angah je) agak lewat dan terus paksa makan...
Tapi sayang, cara macam tu hanya berkesan pada aku sorang je sebab adik Ngah aku memang seingat akulah sampai umur dia dah 25tahun ni, dia bangun sahur boleh kira guna jari je...
Dia lebih sayang tidur...
Kalau pernah bangun pun hanya minum air teh o panas yang mak dah sediakan dan makan biskut kering atau roti kering...
Kalau aku yang makan roti kering tu alamat meraung-raunglah perut aku...
Tapi itu dululah, sekarang tidak lagi...Kalau tak bangun sahur boleh tahan lagi cuma dah berapa hari ni nasib baik rasa untuk bangun sahur masih ada...Hahaha...
Tunggu hujung-hujung Ramadhan karang, bila dah letih kompom100% tak bangun...
Kalau bersahur dengan famili, untuk sahur pertama kompom mak buat sayur kentang masak air letak tahu kering/fucuk bubuh soon, telur masin atau telur dadar...
Menyegarkan dan mulalah sahur pertama tu makan banyak....

Itu kisah masa aku dah berpuasa...Aku ingat lagi masa aku tadika atau darjah satu, waktu tu puasa ponteng-ponteng lagi..Ada sekali tu pagi-pagi mak buatkan sarapan ok, sarapan roti sambal...
Pergi sekolah tak perasan ada cili kecik kat gigi...Hahaha...Kantoi!
Tapi itu kisah kecik-kecik dulu...Sekarang tak notti dah....
Masa berbuka paling heaven, selalunya mak akan buatkan bubur kegemaran kami adik beradik bergilir-gilir (aku dan Eryn, Angah tak minat)...
Mak akan buatkan bubur pulut hitam dulu untuk aku dan bubur tepung cerandil/candil untuk adik dan kadang-kadar bubur sumsum untuk mak sendiri...

* lebih kurang macam nilah rupa bubur pulat hitam kami tapi yang ni nampak hangit sikit *

* mak kami kalau gentel benda ni kena kecik-kecik kalau tak jadi macam gambar Google ni, kembang semangkuk.*

* tepung beras yang dibancuh dengan air letak garam dan kacau atas api kecik menghasilkan bubur sumsum yang putih melepak..=) *
Aku paling tak suka buat bubur sumsum sebab kena kacau tepung beras tu lama sampai tangan aku lenguh sebab kalau tak kacau karang hangit pula....
Tapi sekarang ni kalau aku request bubur pulut hitam kompom mak suruh buat sendiri...
Dah tua bangka tahu buat sendiri kan...Tapi malas ya ampun sebab aku sorang je makan-makan gila-gila benda tu...
Kalau adik pula sekarang kena tolong gentel tepung...
Juadah utama semasa berbuka pastinya nasi tapi kalau nak tuka selera paling koman pun mihun atau mee...

Oklah, ini kenangan part-1....
Lepas ni aku akan coret-coret lagi kenangan dulu-dulu masa bulan puasa..

#Bila teringat kenangan lama rasa rindu je, teringat masa kecik-kecik rasa macam tak banyak benda kena fikir...=)

0 comments: