Thursday, March 3, 2011

* Halal & Haram *

Makanan halal dan makanan haram...
Semuanya bersepah dekat depan, belakang kanan dan kiri kita...
Pilihan ditangan kita sebagai pengguna..
Ada orang tengok dulu ada cap halal ke tidak...
Kalau ada cap halal pun tapi halal beli dengan syarikat swasta yang tak buat pantauan dan hanya main duit je, tak guna juga kan?
Yang penting tengok ingredients tak pun tengok keadaan kedai...
Lagi satu kalau ingredients tu semua bahan yang ok dan kedai pula bukan mata sepet atau mendung je, telan jelah tapi ada juga orang yang was-was...
(Aku cakap macam ni kalau JAKIM tau mampus aku...Bwahahaha...)
Ini terpulang pada diri masing-masing....

Walau apapun, halal haram status makanan tu banyak sangat tanda tanyanya....
Kadang boleh bikin pening...
Macam yang aku rasa sekarang ni...
Pening-pening pun kena buat juga sebab periuk nasi aku okkk...
Ini tanggungjawab aku....
Kadang-kadang memang susah untuk menerangkan hal-hal ni pada rakan non muslim tapi kita perlu cuba terangkan dengan cara paling mudah dan tak terpesong...
Lagi payah kalau kita nak terangkan pada rakan non muslim yang di mana keliling dia semua memang persekitaran yang tiada muslim langsung....
Mereka hanya berdasarkan fakta...
Nak hitam putih...
Hummmm....

Tapi aku terfikir, ini baru sentuh bab status halal haram bahan untuk sajikan makanan, tapi ada tak orang yang perasan pasal halal haram makanan yang kita makan tu dari segi duit yang kita gunakan?
Pada aku jarang....
Ramai orang tak concern hal ni...
Tak percaya?
Buktinya mudah, tengok sajalah yang pergi mengular waktu kerja...
Yang bloging waktu kerja (akula tu, tapi masa rehat okkk), FB, bla3...
Kadang-kadang aku pun takut duit gaji  yang bulan-bulan aku dapat tu sebenarnya berkat atau tak....

# Poyo kan aku buat entry macam ni? Tapi aku peduli hape, blog aku kan....Dan yang sebenarnya aku tengah ting tong baca fatwa beberapa negara yang semuanya membincangkan benda yang sama tapi keputusan yang berbeza... 

4 comments:

StingRay said...

aku stuju!

dah kul 6..lebih waktu keja dah. =p

Min Min said...

StingRay,
wahhhh ko dtg melawat blog aku...teruja...TQ..
setuju3!!!

norinaomar said...

betul tu min..macam cikgu plak..tak masuk kelas langsung.. tapi tiap2 bulan tunggu gaji..kadang2 kita ni sendiri doa mudah2an berkat lah pendapatan kita,kadang2 terlambat gak masuk klas..'ter' okehh

Min Min said...

Kak Noi,
ada yg tak msk kelas lgsung ke?
huhuhu...