Saturday, September 4, 2010

* Oohhh Kuih Raya!!! *

Every year bab2 kuih raya nih aku kena amik port k...
Bukan nak kena wat tapi kena beli...
Aku rasa last wat kuih raya 3thn lepas la, corn flakes madu, kek gula hangus  n kek kukus...
Bukan xnak buat tapi xde masa sebab balik2 jek kena settlekan umah...=p
Lepas tu wat tak banyak tapi sepah lbih...
Selalunya mak just akan wat kerepek pisang tanduk jek yang rangupp lagi lemak... sebab resipi arwah makcik...
Itupun dengar mak kata mak taknak wat tahun ni sebab mak pun tak bape nak sihat sangat, pisang tanduk pun susah cari..melawas bak kata org Jawa...=(
Spesis kuih tunjuklah jadi pilihan tapi biasanya mak akan beli yang homemade punya..
Ktarang tak suka beli kuih kilang...
Xsodap except from my frenz place si * Zila *
Fresh dari ladang kkk...
Sila buka blog dia untuk mengetahu laman web kilang dia...
Zila n Pakcik Aris, sila beri komisen sebab sy dah wat promo nih..=p

Tapi tahun ni haram satu bekas kuih pun xde lagi kat umah mak..
Malam tadi baru dapat satu jenis kuih > Almond London..
Aku order dengan kakak serumah every year sebab adik dia wat sedap, besar n badam seketul lagi murah...
Dibawakan khas dari Kuantan...
Pastu ari ni atau Isnin akan dapat Tart Nanas dari CNI, xdan nak order biskut Corn Flakes dia yang sedap tu..huhuhu....
Tiap-tiap tahun muka aku memang tender beli biskut raya, si Angah tukang beli kerepek...
Tapi dengan perkataan betulnya ialah dia bagi duit, aku yang pergi carikan...
Kacang2 pun sama...
Part dia memang nampak banyak tapi biskut secoet harga makin ya ampunnnn...

Apsal lak aku leh buka cite pasal kuih raya nih?
Ni sebab orang ini *Cik Kak Fahiya*...
Status nak amik kuih raya kat FB..Ngeh3...
Subuh2 semalam mak dah mesej aku, Si Angah dok bebel2 sebab aku tak pergi cari kuih raya lagi...
Haishhhh budak nih, kan aku balik ritu settlekan barang2 baju bagai adik ngan mak pastu mengemas lagik...
Kuih raya tu sonang yo, meh bagi pinjam kat aku 4x4 ko tu Nak pinjam En.Perd turbo tgh tuka wrna kat bemgkel lak...
Penuh bonet dia aku sumbat dalam masa sehari jek...
Almaklumla, balik cuti kang semua dah kemas just nak masak2 jek,...
Pastu leh berjimba2...Hehehe...
Lagipun kalau aku beli awal2 karang abis kat tekak orang kat umah je, xdan nak tunggu raya...hehehe..semua ni kena ada trick tau..wakakaka...=)
Dalam memilih kuih raya or biskut raya nih, aku dah paham sangat kriteria yang mak aku dah tetapkan selain mestilah homemade..

1.Kalau biskut mestilah yang xde paper cup...Almond London terkecuali lak...=P
2.Kalau kacang jangan ada beli yang berkulit...
3.Kalau asam atau jeruk jangan yang berbiji...

Main reason, tak nak jadi sampah...=)
Bukan apa, aku pun setuju sebab kang kalau ada sampah aku kan ambik tender bibik dah sepanjang raya, aku gak yang penat pastu mulut aku bebel lak kang, satu umah jadi berdengung telinga...=P
Cucu2 n cicit2 pakcik2 aku tu bukan paham bahasa...Tong sampah ada pun tak nak guna...Hehehe...
Adik beradik mak aku kan ramai...9 Orang dan anak masing 3-11 orang tak campur cucu cicit lagi..
Belah abah ok lagik tak ramai...
Hamik ko kalau balik semua sekaligus memang meriah..
Parking kat laman macam akuleh buka dataran parking perbandaran...
Kuantiti belian untuk kuih keegemaran ramai pun mesti kena up sebab cousin2 aku adalah spesis muka slumber macam aku gak..hahaha
Suka perabih kuih maksu diarang dengan operasi pempaketan beramai2 bila nak balik...=P
So kalau biskut tu setakat beli dua bekas 50biji tu dah macam buat taik gigi jek tuk depa...huhuhu...
Biasanya kuih yang akan ditapau berani potong hujung jari aku ialah;

1.Kuih baulu gulung entah apa yg sedap gak nya, manis keting..2org selalu dah chop..cousin aku yg kat Puchong sorang n kat B.Pahat sorang..
2.Popia lak, leh dikatakan semua suka...
3.Kerepek pisang mak aku,anak2 PakLong aku terutamanya sebab sama dengan kerepek pisangg arwah mak depa wat...
4.Biskut raya yang chantekk2..Yang ni khas untuk cucu mak aku...Nenek Cu murah ati ...Minta2 murah rezeki boleh bagii banyak lagi...aminnnn..
5.Kerepek tempe...Yang konon tak makan tempe basah pun suka juga..hehehe..kalau dah ada darah jawa tu, jawa la jugak...=P


* Ihsan from Google > Kuih Raya tradisi Johor...yeke?*
# Fikir kuih raya jek, tak perasan jap g nak kena g keje di pagi Sabtu terakhir Ramadhan 1431...Sangatlah xde mood yekkkk...

0 comments: