Saturday, August 14, 2010

*Puasa 4 Ramadhan*

Dah 4 hari umat Islam seluruh dunia berpuasa hari ni...
Dan weekend ni adalah 1st weekend bulan puasa..
Ramai yang ambil kesempatan balik kampung untuk berbuka dengan famili...
Aku?
Aku tak jadi balik...
Fikir balik, tambah tolak bagi, nanti masa Merdeka nak balik dah...
Lagipun semalam aku dgr dekat radio, jarak antara Pedas Linggi ke Nilai je ada 7 excidents...
Dalam pukul 4lebih aku tengok status FB kawan aku, dari Bangi nak ke Nilai dah ada 5 excidents..
Kompom jam tahap gaban..
Tak pelah...
Aku berbuka sendiri di sini...
Kenapa sendiri?
Housemate aku semua keje shift petang...
Tapi alhamdulillah bila sahur kami bangun dan makan sama-sama...
Tahun depan tak tahu macam mana...
Huhuhuhu...

Tapi apapun bila bula puasa macam ni, aku teringat perihal adik-adik aku..
Kalau Si Angah bersahur tak pernahnya makan...
Aku ingat lagi dari kecil sampai la ni masih sama je sebab mak complaint buat penat je kejut dak tu bgn...
Dulu kalau dia makan pun dia akan request kat mak untuk beli roti kering...
Kalau tak pun bangun sekadar untuk minum je...
Huhuhu....
Si kecik Eryn?
Hahaha..budak tu macam Kak Long dia...
Mesti makan tapi dia wajib makan nasi walaupun sikit...Dok dgn mak bolehla...tapi dah dekat raya masing2 pakat terlajak...sigh~
Lepas tu dia adalah peminum susu...
Kami adik beradik tak kuat minum susu macam dak Kecik nih...
Dia dari susu mak sampailah susu tepung, semua dia telan..
Yang ni sangat kontra dengan aku yang yak sentuh susu susu ibu je yang leh masuk tekak..
Dulu masa dia baby, kami bangun sahur dia pun sibuk nak bangun...
Lepas tu dia dimasukkan dalam walker kami ke meja makan...
Walker mak ikat kat tiang dekat dapur...
Dulu umah ada tiang tapi sekarang tak ada dah..Huhuhu
Kalau tak ikat, alamatlah dia masuk bawah meja makan...

Kalau bab berpuasa, adik Ngah aku adalah orang yang paling tough..
Sebabnya dia paling awal puasa antara kami 3 beradik dan dia jugalah yang puasa penuh masa kecik setiap tahun...
Tapi waku berbuka, kalau orang yang tak tahu style dia , mesti orag ingat dia bela hantu raya...
Hahahaha...
Makan tak hingatttt...
Mesti bertambah....
Lepas tu kalau makan ikan tak nak ikan spesis ikan besar ikan mahal
Dulu masa kecil-kecil dia selalu overdose makan even kena tegur even badan paling lidi tapi plg tinggi antara kami
Lepas tu dah melepek tak leh nak gerak..
Mak dengan abah kreatif..
Diarang suakan senduk nasi...
Hahaha...lepas tu suruh Angah buat macam senduk perut dia aku pantang dengan  senduk kayu...
Psiko okkkkkkk..
Lepas tu terus ok...

Adik Eryn kalau berbuka memang behave....
Minum air dan makan kuih lepas tu semayang dan lepas semayang baru makan nasi..
Zaman aku dgn Angah dan dia sangat berbeza..
Tapi sekarang aku pun dah buat macam tu...semenjak dah ada otak ..
Just bila waktu siang dekat-dekat pukul 5 mesti dia dah start menempel kat mak mengadu laparr..
Huhuhu...Biasalh budak-budakkan..
Aku tak balik lagi masa puasa ni dia dah sibuk suruh mak tanya bila Aong nak balik...
Lepas tu nak ajak jejalan bazar Ramadhan..

* Puasa tahun lepas 2hari sebelum raya..Dalam lori nak g ambil tempahan besi langsir..Angah muka ketat sebab kena paksa bangun semata-mata kena drive...Abah tak bagi aku drive sebab takut ada polis..Aku tak ada GDL kkk*
# Tak sabar nak balik kampung berbuka dengan famili...Kalau balik weekend ni pun, Angah dengan abah aku outstation ke Kota Tinggi lagi seminggu,...Huhuhuhu

0 comments: