Friday, August 20, 2010

* Oh! Bunyi-bunyian Itu! *

Lepas berbuka tadi terdengar bunyi budak-budak main mercun kat belakang dan depan rumah...
Seperti biasa kereta kakak serumah aku tu akan menjerit2 " Thief3!!!pencuri3!!!"
Huhuhuhu..bikin gempak jek..
What ever pun aku bukan nak bercerita pasal bunyi alarm kereta kat sini yek...

Aku teringat zaman aku kecik dan zaman melepak kat kampung masa bulan puasa...
Aku ada sorang je adik lelaki tapi cukup untuk buat mak aku membebel setiap kali bulan puasa nak menjelma...
Dia akan hilangkan diri dengan kawan-kawan dia ke kebun belakang rumah pergi cari buluh meriam...
Bukan setakat dia je yang pergi tebang, kadang2 pergi tebang secara berjemaah sebab kawan2 dia yang lain tak ada port cari buluh meriam..
Dulu masa si kecik Eryn belum ada lagi, memang tiap2 tahun ada meriam buluh kat rumah kami...
Nak wat berlawan bunyi dengan budak2 sekampung dan kampung2 sebelah...
Meriah jek...
Bila Eryn lahir terus stop sebab budak tu asyik terkejut2 jek...
Sejak tu juga anak sepupu kitarang yang budak bandar jakun nampak buah kopi disangka anggur pun akan tanya kat Angah:
"Cik, bom tak ada dah ke tahun ni?..."  huhuhu....
Dan bab main meriam ni bukan setakat Angah je yang main tapi aku pun join sekaki...
Hahahahaha...
Nak buat macam mana, cousin yang aku rapat pun cousin lelaki, ada yang perempuan pun perangai macam2 abang2 diarang..huhuhu..
Tapi aku tak berani la sangat cucuh rapat2..
Buluh buat cucuh meriam paling pendek aku guna ialah sepanjang 1meter..
Itupun jenuh mak aku tak bagi aku turun tanah...hehehehe...tapi degil kan...nak wat macam mana...
Daripada main mercun, aku lebih confident cucuh meriam...
Tak payah pegang guna tangan macam mercun,
Lagi satu tangan sebelah boleh tutup telinga ...=P
Kisah pasal mercun ni juga, aku rasa adalah tiga tempayan mak aku kat rumah tu pecah kena dentuman mercun...
Aku tak pernah buat la tapinya...
Itu semua kerja Si Angah dan juga budak2 kampung luar yang datang masa raya marhaban tapi tangan campak mercun masuk tempayan mak...
Kat kampung kami masih ada budaya marhaban dari satu kampung ke kampung llain sampai raya ke 3/4...

Bunga api?
Yang itu pun aku layan gak...
Dulu mak cukup bising kalau aku dengan cousin aku berkumpul..
Bunga api epas main kena kutip dia punya puntung okkkkk..
Lagi satu dulu kitarang suka cucuh kat batu laman rumah...
Huhuhu...Habis batu merah jadi kelabu asap...
Other than that, aku suka buat pokok krismas guna bunga api besi cap mata kucing warna hitam tu...
Kalau bunga api kertas tak best,tak berat...
Sebab dulu rumah aku ada anjung kayu, so kitarang main tak yah turun tanah..
Dari anjung rumah kitarang campak bunga api besi tu kat pokok limau ceri sejenis buah limau warna merah sekcil biji cermai
Tapi kalau mak aku nampak memang cari pasal sebab susah nak cari pokok tu...
Sekarang i pun pokok tu mati dah...
Lagi satu main campak2 mak aku susah la nak menyapu laman...
Mak aku rajin sapu laman rumah...
Aku lak pantang turun rumah...Hehehehe...
Kisah bunga api ni juga boleh buat aku sesak nafas...
Lagi2 bunga api kertas....
Berassap satu rumah...
Huhuhuu..
Dulu tangan aku pernah gak kena cucuh dengan bunga api besi by cousin laki aku...
Dia memang aku rasa cousin aku paling terjal lah tapi close...
Nama dia Jefri tapi aku  semua orang panggil dia Jepun sebab nakal ya ampunnnnn...
Dulu dia suka libas aku guna lidi penyapu...
Tapi sekarang dah jadi bapak orang...sudah pandai pakai otak ya....=)

Huhuhuhu...Indahnya zaman tu....
Raya nanti tak sabar nak jumpa semua...Even aku la kena jadi tukang masak kehormat kat umah tu karang sebab mak sibuk melayan tetamu...
Rumah mak memang rumah adik paling bongsu tapi semua pakcik dan cousin aku wajib balik sebab rumah tu rumah pusaka even grandparents kitarang dah tak ada..
Mbah (tok laki) meninggal masa aku baby umur seminggu, Nyai (nenek) meninggal tahun 1993..
Tapi alhamdulillah kami masih berhimpun sampai sekarang...=)

# Tak sabar nak balik kampung weekend ni nak berbuka dengan mak....

3 comments:

ila haron said...

kak min, nak kirim mercun or bunga api bagitau....besh woooo dok dekat sempadan ni....bole seludup2.....muahahahahahhahahah

Min Min said...

nanti akak tanya si Angah...harga murah ke?

ila haron said...

kalau dr sini murah lah...dah sampai johor mahal sikit...muahahahhahah